Pengikut

Selamat Datang Ke Radio Online Ku

Winamp windows Media Player Real Player

Sila klik mana-mana player di atas untuk mendengar SapsaiFm


/>
Sapsai.FM Diaktifkan Oleh Fantasi Media | Terima Kasih Fantasi Media. Sapsai.FM bersiaran 24 jam tanpa henti. Sekiranya anda melihat status radio Sapsai.FM|Ini Barang mesti mau tenang itu menandakan tiada penyampai yang bertugas tapi anda masih boleh mendengarkan lagu di Sapsai.FM. Nantikan dj yang bertugas untuk menemani anda. AMARAN : Lagu- lagu yang berkumandang di Sapsai.FM hanya sekadar untuk PROMOSI sahaja. Sila Sokong artis dan industri muzik tanah air kita dengan cara membeli KARYA yang ASLI dan pastikan anda menaip di chatting Sapasai.FM dengan menggunakan perkataan yang sopan bagi mengelakkan Ip anda di banned atau di hack. terima kasih atas kerjasama anda. Sapsai.FM kita-kita juga bah... Ini Barang Mesti Mau Tenang Terima Kasih atas sokongan anda. Bangunkan kami kalau kami terlena dan bantu kami kalau kami jatuh.?

Fb Like

Sapsai.fm Komuniti Ateh Wildan

Jumaat, 22 Julai 2011

Permainan Guru Dan Kisah Kentang

     Seorang guru sekolah rendah memutuskan untuk menganjurkan satu permainan kepada anak-anak muridnya. Guru itu memberitahu setiap anak muridnya membawa plastik yang berisi beberapa biji kentang. Setiap kentang yang mereka bawa mestilah di berikan nama orang yang mereka benci. Jadi, jumlah biji kentang yang mereka masukkan ke dalam plastik adalah bergantung kepada berapa orang yang mereka bencikan. 


     Seperti yang di janjikan pada keesokan harinya, semua pelajar di dalam kelas itu masing-masing membawa beg plastik yang berisi kentang yang telah di berikan nama orang yang mereka bencikan.. Ada yang membawa dua biji kentang ada yang membawa tiga biji kentang dan ada juga yang membawa lebih dari itu. 




     Setelah semua muridnya berkumpul, guru tersebut memberitahu murid-muridnya bahawa mereka perlu membawa kentang tersebut walau ke mana sahaja mereka pergi walaupun pergi ke tandas selama seminggu. Selepas sehari berlalu, ramai anak-anak murid guru tersebut mengadu kepada guru mereka bahawa kentang yang mereka bawa mula mengeluarkan bau yang amat busuk. Selain itu, murid yang membawa lebih dari tiga kentang mengadu payah membawa kentang ke mana sahaja kerana ianya berat. Namun guru tersebut menasihati mereka harus mengikuti arahan dalam permainan.


     Setelah seminggu berlalu, semua murid tersebut merasa gembira kerana permainan mereka telah tamat. Lalu guru mereka bertanya "Bagaimana perasaan kamu semasa membawa kentang tersebut seminggu?" Lalu anak muridnya memberitahu tentang kesulitan mereka sepanjang membawa kentang tersebut yang berat dan berbau busuk. 


     Kemudian, guru tersebut menceritakan perkara yang tersembunyi di sebalik permainan yang mereka lakukan. Kata guru tersebut "ini sebenarnya adalah situasi di mana sekiranya kamu membawa kebencian kamu kepada seseorang di dalam hati kamu. Bau busuk akan mencemarkan jantung dan hati kamu dan akan mengikuti kamu walau ke mana sahaja dan walau apa pun yang kamu lakukan.

     Jika anda tidak boleh bertolak ansur dengan bau busuk kentang itu selama seminggu,bayangkan kalau kamu membawanya selama seumur hidup?"


THE END... Ringkas sahaja.... 


MORAL OF THE STORY:


- Cintailah orang lain walaupun kita membenci orang tersebut.


-Buang semua kebencian yang ada dalam hati dan jantung kita agar kita merasa gembira dan tidak mendapat   dosa.


-Memaafkan orang lain adalah penyelesaian terbaik dalam hidup.


P/s: Bukan mudah untuk melakukan sesuatu perkara yang baik tapi amat mudah untuk melakukan sesuatu perkara yang tidak baik. Renung dan fikir-fikirkan.. Selamat Beramal.....

Tiada ulasan:

Catat Komen