Pengikut

Selamat Datang Ke Radio Online Ku

Winamp windows Media Player Real Player

Sila klik mana-mana player di atas untuk mendengar SapsaiFm


/>
Sapsai.FM Diaktifkan Oleh Fantasi Media | Terima Kasih Fantasi Media. Sapsai.FM bersiaran 24 jam tanpa henti. Sekiranya anda melihat status radio Sapsai.FM|Ini Barang mesti mau tenang itu menandakan tiada penyampai yang bertugas tapi anda masih boleh mendengarkan lagu di Sapsai.FM. Nantikan dj yang bertugas untuk menemani anda. AMARAN : Lagu- lagu yang berkumandang di Sapsai.FM hanya sekadar untuk PROMOSI sahaja. Sila Sokong artis dan industri muzik tanah air kita dengan cara membeli KARYA yang ASLI dan pastikan anda menaip di chatting Sapasai.FM dengan menggunakan perkataan yang sopan bagi mengelakkan Ip anda di banned atau di hack. terima kasih atas kerjasama anda. Sapsai.FM kita-kita juga bah... Ini Barang Mesti Mau Tenang Terima Kasih atas sokongan anda. Bangunkan kami kalau kami terlena dan bantu kami kalau kami jatuh.?

Fb Like

Sapsai.fm Komuniti Ateh Wildan

Jumaat, 14 Oktober 2011

Novel Bertajuk Semalam Yang Di tinggalkan Part 1

     Dilahirkan dalam serba  kekurangan dan kedaifan. Itulah dia iman. Seorang anak kampung yang sentiasa gigih berusaha dan bersemangat dalam mengejar impian. Iman merupakan anak sulung dari 4 orang adik beradik dan satu-satunya anak lelaki dalam keluarganya.

     Ayah iman (Azran) meninggal dunia ketika iman  berusia 2 tahun disebabkan sejenis penyakit yang di panggil kanser limpah. Selepas itu, sahlah iman menjadi anak yatim. Ibu iman pula adalah seorang  muallaf yang juga merupakan satu-satunya anak perempuan dari 9 orang adik beradik.

    Pada awal perkhawinan, ibu iman mendapat tentangan hebat dari keluarga di sebabkan oleh konflik agama. Ayah iman beragama muslim manakala ibu iman tidak mempunyai sebarang pegangan agama. Selain itu, keluarga ibu iman juga sudah mempunyai pilihan mereka sendiri.

     Walaupun banyak cara telah di lakukan oleh keluarga ibu iman bagi memastikan hubungan ayah dan ibu iman tida menjadi, berkat kesabaran ayah iman dan jodoh yang telah ditentukan, akhirnya ayah dan ibu iman dapat berkhawin dan ibu iman akhirnya memeluk agama islam yang  mana telah  menyebabkan keluarga ibu iman  terpaksa akur menerimanya. Walaupun berlainan agama dan  ibu iman seolah-olah  di pinggirkan oleh keluarga namun ibu iman tetap cekal menerimannya.

     Ayah iman pula, sebelum mengenal ibu iman, beliau pernah beberapa kali menjalinkan  hubungan cinta dan pernah bertunang tapi akhirnya tidak kesampaian ke jinjang pelamin. Cinta ayah dan ibu iman terjalin ketika pandang pertama di satu pesta.


      Di pendekkan cerita, setelah mereka berjaya di hijab kabulkan mereka berpindah ke kudat sebuah daerah yang terletak di negeri sabah kerana ayah iman mendapat pekerjaan di sana. Pada tahun 1987 lahirlah iman  dan  di susuli adik iman bernama kasih pada tahun 1988.

     Ajal.maut dan jodoh tiada siapa yang dapat menjangkakan. Akhirnya pada tahun 1990 ayah iman yang baru berusia 24 tahun akhirnya pergi di jemput tuhan. Tinggallah iman dan  adiknya serta ibunya terkapai-kapai hilang  tempat bergantung. Sedangkan pada waktu itu iman  masih tidak mengerti apa kah yang di maksudkan dengan  perpisahan terakhir. Yang iman hanya ketahui ialah ayahnya hanya 'tidur' untuk satu masa yang panjang. Ibu iman pula tidak mempunyai apa-apa pekerjaan.


    Harta-harta yang telah di tinggalkan  oleh arwah ayah iman pula, habis semuanya di ambil oleh bapa saudara iman di sebelah ayahnya. Yang tinggal pada keluarga iman  hanyalah sekeping hati yang bermaruah dan juga pengalaman  yang amat memeritkan.

    Atas desakan hidup, keluarga iman kembali ke kampung halaman untuk meneruskan kehidupan. Namun, apa yang menyedihkan ialah apabila sampai di kampung keluarga ibu iman  meminta agar mereka keluar dari agama islam sekiranya hendak tinggal bersama  mereka. Tapi, ketabahan seorang  ibu memang tidak ada tolak bandingnya. Ibu iman tetap mempertahankan agamanya biarpun telah ketiadaan suami.

    Ibu iman akhirnya menyewa di sebuah tanah milik saudara arwah  bapa iman dan ibu iman bekerja sebagai tukang masak di sekolah  rendah. Walaupun kehidupan mereka amat daif pada ketika itu, namun  mereka tetap bahagia. Apatah lagi, iman dan  kasih masih kecil pada ketika itu yang masih tidak tahu apa-apa tentang keperitan dunia.

    Setelah kontrak ibu iman  tamat, ibu iman (mastika) bekerja pula sebagai tukang masak di sebuah kem pekerja  kayu balak. Di situ mastika menemui seorang lelaki bernama (matnor) yang bertugas sebagai mandur.

    Matnor sebenarnya sudah berkhawin dan sudah mempunyai anak. Tapi, atas naluri kelalakian matnor jatuh cinta dengan teman sekerja mastika iaitu dahlia yang juga adalah sepupu mastika. Disebabkan berlakunya salah faham, keluarga mastika telah mengenakan tindakan undang-undang kepada matnor supaya mengahwini mastika kerana kononnya matnor cuba menganggu mastika.

     Sekali lagi, kerana telah memang di takdirkan oleh tuhan, akhirnya mastika dan matnor di jodohkan. Pada kali ini mastika memegang status isteri yang ke-2. Iman akhirnya mendapat Ayah tiri. Hasil perkhawinan matnor dan mastika, mereka di kurniakan 2 orang anak perempuan. Secara tidak langsung matnor mendapat 2 orang adik seibu tidak sebapa dalam erti kata lain 4 orang adik beradik.

    Ibu iman pada asalnya tidak ingin berkhawin lagi tetapi memandangkan ugutan keluarga mastika yang mengatakan sekiranya mastika tidak berkhawin dengan matnor mereka akan memaksa mastika keluar dari agama yang di anutinya dan iman serta adiknya akan di ambil oleh keluarga membuatkan mastika berkhawin dengan matnor.

     Setelah beberapa tahun berlalu, akhirnya iman bersekolah dalam darjah 1. Ibunya kembali bertugas sebagai tukang masak di sekolah. Satu sikap iman yang baik ialah iman seolah-olah memahami keadaan kedaifan kehidupan mereka dan ingin membantu ibunya menambahkan pendapatan.

    Oleh itu setiap subuh, ibu iman akan memasak mee dan juga membuat air untuk dijadikan jualan iman di kelasnya. Pendapatan iman boleh dikatakan lumayan kerana rakan-rakan sekelasnya membeli jualan iman dan begitu juga dengan guru-guru iman kerana kasihan melihat kehidupan iman.

    Walaupun begitu, terdapat juga kata-kata sindiran yang di lemparkan kepada iman oleh rakan-rakan sekelasnya. Mereka mengatakan kepada iman makanan yang iman jual tidak sedap dan keluarga iman miskin. Namun, iman tetap sabar dan menjadikan itu sebagai dorongan pada kejayaannya kelak. Ibu iman pula tetap melayan iman dan adiknya seperti menatang minyak yang penuh. Ibu iman la yang banyak menasihati iman supaya bersabar.

    Oleh kerana encik matnor iaitu ayah tiri iman berpindah kerja sebagai buruh di tempat lain dan ingin merantau, mastika akhirnya terpaksa berpisah dengan iman kerana mengikuti suaminya merantau semata-mata untuk mencari kesenangan di belakang hari. Iman dan adiknya di jaga oleh ibu iman juga adalah nenek iman.

    Sepanjang pemergian ibunya, iman di asuh dan di jaga oleh nenek mereka dan di sediakan segalanya. Tetapi setiap hari, iman dan adiknya asyik merindukan ibu mereka kerana amat jarang sekali menjenguk mereka di kampung. Tapi, setiap yang berlaku itu pasti ada penyebabnya. Di tempat lain, ibu iman sibuk mencari rezeki untuk anak-anaknya. Selain itu, ibu iman sendiri berdepan konflik dengan madunya (isteri pertama matnor bernama kasidah) yang masih tidak dapatr menerima kenyataan yang dia telah di madukan.

    Iman setiap hari merindui ibunya. Setiap kali iman melihat  kanak-kanak lain bersama dengan keluarga mereka, iman merasa sebak dan sedih kerana dia berjauhan dari ibunya manakala ayahnya telah pergi buat selama-lamanya menghadap tuhan. Di upacara penyampaian hadiah anugerah pelajar cemerlang pula, ibu iman tidak dapat hadir walaupun iman mendapat tempat pertama dalam kelasnya. Iman akhirnya berjaya menamatkan darjah satunya walaupun penuh dengan  kekurangan dan penderitaan. Berpisah dari keluarga dalam keadaan umur yang masih muda memang amat memeritkan namun  iman  sentiasa belajar untuk bersabar.

    Kehidupan dan keadaan membuatkan iman menjadi tahu apa ertinya nilainya kehidupan dan harga sebuah pengorbanan walaupun masih dalam usia setahun jagung. Biarpun pahit namun kenyataan harus di terima.. Bersambung..... hhehehehehe... tunggu part 2 okiesss......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan