Pengikut

Selamat Datang Ke Radio Online Ku

Winamp windows Media Player Real Player

Sila klik mana-mana player di atas untuk mendengar SapsaiFm


/>
Sapsai.FM Diaktifkan Oleh Fantasi Media | Terima Kasih Fantasi Media. Sapsai.FM bersiaran 24 jam tanpa henti. Sekiranya anda melihat status radio Sapsai.FM|Ini Barang mesti mau tenang itu menandakan tiada penyampai yang bertugas tapi anda masih boleh mendengarkan lagu di Sapsai.FM. Nantikan dj yang bertugas untuk menemani anda. AMARAN : Lagu- lagu yang berkumandang di Sapsai.FM hanya sekadar untuk PROMOSI sahaja. Sila Sokong artis dan industri muzik tanah air kita dengan cara membeli KARYA yang ASLI dan pastikan anda menaip di chatting Sapasai.FM dengan menggunakan perkataan yang sopan bagi mengelakkan Ip anda di banned atau di hack. terima kasih atas kerjasama anda. Sapsai.FM kita-kita juga bah... Ini Barang Mesti Mau Tenang Terima Kasih atas sokongan anda. Bangunkan kami kalau kami terlena dan bantu kami kalau kami jatuh.?

Fb Like

Sapsai.fm Komuniti Ateh Wildan

Jumaat, 26 November 2010

Perjalanan Hidupku Sebagai Juruhebah/Penyampai dan juga Dj Radio Online Dan Kewujudan Sapsaifm

   Sebelum ini aku telah ceritakan bagaimana aku mengenali utarafm dan seterusnya menjadi seorang penyampai radio online.... Baik la, kali ini aku mau kongsikan kepada anda semua apakah pula cabaran-cabaran yang aku tempuhi sepanjang aku bertugas sebagai dj sehingga setakat hari ini... heheheheheh....

   Ok mana aku nak mula ni arr.... hurm, aku sambung la... lepas hari kedua aku membuat kemunculan di radio utarafm sebagai dj rating pendengar aku terus meningkat sehingga mencapai 55 orang pendengar. heheheheheh.. (atas bantuan dj foto dan dj is adee yang sibuk mempromosi aku waktu itu. kira banyak la tu kan)...  tapi tidak la selalu bilangan pendengar aku ramai. Purata cuma dalam 20 orang ke bawah jalah.. hehehehehe.

   Aku harus mengucapkan ribuan terima kasih kepada Dj Foto kerana sedikit sebanyak membantu memperkenalkan aku di dunia radio online ni. Kenapa aku cakap mcm ni sebab sewaktu kami mengadakan lawatan ke Sabah.Fm beliau telah menyiarkan berita ini di News Sabah Times dan juga Utusan Borneo. Beliau telah memberi gambar penuh aku di surat khabar... wahhhh... bangga aku siottt... Terima Kasih Foto. Jasamu di kenang. Selepas itu ALHAMDULILAH aku semakin di terima baik oleh pendengar Utara.Fm






   Kata orang hidup tidak  indah tanpa adanya cabaran dan dugaan... setuju tak? heheheheeh.... Ok, part ni aku mau kongsikan asam garam aku ketika aku 'onair' pulak. Sebenarnya tidak mudah untuk menjadi seorang DJ yang bagus. Ramai orang menganggap kerja sebagai Dj ni satu perkara yang senang dan mudah serta best. Kalau anda berfikiran macam tu anda kena ubah presepsi anda mulai sekarang. Sebenarnya bertugas sebagai Dj ni bukan satu perkara yang mudah.
  
   Aku tidak kisah tentang bekerja sebagai Dj Sukarela sebab aku memang sangat berminat dengan kerja sambilan aku sekarang ni. Harga untuk menjadi seorang Dj ialah anda terpaksa mengorbankan masa anda bersama dengan kawan-kawan dan masa anda bersosial di samping masa anda bersama dengan keluarga anda. Bagi aku, pengalaman aku mengenai 'mengorbankan masa' ialah aku setia menemani pendengar aku sehingga ada kalanya masa tidur aku tidak mencukupi dan waktu enjoy bersama kawan-kawan atau sebarang aktiviti akan berkurangan. Aku kesian dengan rakan-rakan yang membuat permintaan lagu kalau aku tidak tunaikan. hehehehhe..
  
   Tapi masalah dia, ada yang minta 3 atau 4 buah lagu sekaligus. Itu aku dapat terima dan boleh bertenang. Tapi, yang aku jadi tekanan sedikit ialah apabila lagu permintaan yang pendengar minta itu tidak ada dalam simpanan dan tiada dalam senarai download mereka nak juga lagu mereka di putarkan. ahhhhhhhh... itu la masalah dia. Kalau aku sudah runding-runding buat permintaan lagu lain tapi berkeras ingin meminta lagu yang sama juga membuatkan aku agak tekanan sedikit. Pendengar kena faham.
   Tapi kebanyakan pendengar aku sporting dan sabar menunggu giliran lagu mereka di putarkan.  Lagu-lagu yang aku putarkan bedasarkan apa yang boleh di cari dari Youtbue dan 4shared sahaja. Kalau tiada di Site ini ertinya memang aku tidak dapat putarkan lagu itu.Lagi 1, artis-artis tidak pernah bagi aku lagu diorang untuk tujuan promosi. Jadi sekiranya ada artis yang membaca blog aku sekarang ni, kalau kamu ada album boleh hantar dengan aku sebab aku akan sentiasa membantu dalam mempromosikan artis tanah air kita ni. Kepada pendengar yang lihat blog aku ni pula, harap anda memahami erk.... hehehehehheh.

   Ok cabaran untuk menjadi penyampai radio ni pula ialah cabaran Sosial. Aku nasihatkan kamu kepada yang berminat untuk menjadi Dj tu kalau kamu ada kekasih atau suami atau isteri kamu bincang la dulu baik-baik. Sebab tidak di nafikan walaupun sekadar radio online tapi peminat tu tetap ada. Ada satu tahap yang boleh menjadikan punca keretakan dalam hubungan anda sekiranya anda tidak tahu menjelaskan hal yang sebenar kepada pasangan anda. Pengalaman aku sendiri la kan banyak pendengar aku yang minta kena bagi layanan "first class". Tapi apakan daya, aku pun manusia biasa juga.

   Tidak menang tangan kalau semua kena layan dulu... hehehehehehehe... Kemudian itu, aku tidak dapat puaskan hati semua pihak juga. Tidak kurang juga ramai yang mengata aku.. heheheheheh... Biasa la manusia biasa kan.... Kalau kita berniat baik melayan sembang dari rakan-rakan di tuduh ada niat lain seperti mengurat dan sama waktu dengannya. Kalau kita diam-diam pula di tuduh sombong dan tidak melayan pulak... Kan ker itu memeningkan Kepala namanya. Tapi syukurlah ada juga yang memahami dan sentiasa memberikan sokongan. Terima Kasih sebab memahami aku arrr...

   Cabaran aku yang seterusnya sehingga membuatkan aku menubuhkan radio online sendiri yang aku namakan Sapsai.Fm ialah cabaran komunikasi yang lemah dari rakan-rakan seperjuangan. heheheheheh.. ni sensetif sikit ni tapi tidak salah kalau aku luahkan apa yang aku rasakan. Btl kan? Cerita dia macam ni. Senario dalam apa sahaja organisasi ialah  yang baru kena menghormati yang tua (otai). Aku memang setuju dengan perkara itu... Pengalaman aku bertugas di utarafm jujur dari aku hanya 4 orang dj otai yang aku hormati kerana mereka menghormati aku walaupun aku berkecimpung dalam dunia hiburan.

   Dj itu ialah Dj Rumput, Dj Mka, Dj Kupang dan Dj Aldusuni. Orang kata orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Walaupun mereka ini di taraf Dj otai tapi mereka tidak sombong dengan teguran dan tidak kedekut dengan ilmu serta berterus terang sekiranya ada apa-apa yang ingin mereka katakan. Aku suka dengan cara begini daripada mengata aku dari belakang. Sebab utama kenapa aku menubuhkan Sapsai.Fm ialah aku tidak ingin melukakan hati Dj-Dj otai kerana aku cuma orang baru.... heheheheh (maafkan aku kalau ayat aku ni melampau).Sewaktu aku bertugas di utarafm aku tidak mengikuti masa kerana walaupun sudah ada masa yang di tentukan tetapi tidak ada Dj yang bertugas sedangkan waktu itu ada pendengar yang menantikan Dj bertugas.

   Yang Dj ni pulak aktif juga online di facebook. Tapi, sudah namanya Dj Sukarela kan. Sukarela la juga bertugas kan. Mana la tau diorg sibuk dgn komitmen lain. iyalah setiap dj pun manusia jugak. Kena juga ada masa ruang untuk diri sendiri iya tak? Dan tidak salah juga kalau aku gantikan masa dj kita ni bertugas kalau ada ruang dan peluang daripada pendengar kita ditemani oleh Auto Dj sahaja. Setuju tak? ahhhhh... Di sini konflik berlaku lagi. Tidak semua la tapi ada segelintir Dj yang tidak suka dengan cara aku ni. Mereka katakan aku hendak memonopoli la pulak.  inilah permainan dunia.

   Bila tiada dj diorg ok jer. tapi bila aku da masuk on air ada pulak mengata dan buat report macam mana nak masuk onair kalau aku da take over? takpe anggap itu sebagai kritikan positif ja kan... chayoooo....... lepas tu, aku juga pernah jadi mangsa sindiran rakan Dj waktu aku bertugas... takpe, biarkan jer asalkan orang tu bahagia.. jgn pening-peningkan kepala.. hehehehhe

   Aku nak share juga kesalahan aku sendiri ni. Waktu aku bertugas 1 hari tu, aku rasa rangkaian internet aku lemah masa tu, jadi aku tertuduh orang yang salah. Waktu aku sedang onair secara tiba-tiba sahaja ter 'disconnect' dari server radio. Dah tu, aku try banyak kali dapat masuk tapi byk kali juga aku ter disconnect balik. punyalah aku bengang. hehhehehehe .... Betul-betul masa tu aku main serkap jarang je.Aku mengaku aku salah sebab aku tak Private Mesej orang tu sendiri.

   Aku main lepas cakap jer. Kalau orang tu baca cerita aku ni. Aku dengan penuh rasa rendah diri walaupun aku memang rendah ingin menyusun 10 jari minta maaf banyak-banyak atas dosa aku dengan orang tu. Aku janji perkara yang sama tak kan berulang kembali. Biasa la manusia tidak lari dari membuat kesilapan kan. Janji kita berani mengaku kesilapan kita dan menjadikannya sebagai pengajaran kita kan kan kan... heheheheheh...Tapi sedihnya sampai sekarang kami masih dingin sebab orang tu tidak maafkan aku. Takpe, ikut kemahuan dia la. Tuhan ada untuk menilai.

   Sedangkan nabi ampunkan umat. btl tak? hihihihihiihhihi.... 1 lagi. keburukan aku masa bertugas di utarafm ialah aku ni antara dj 'pebret' yang susah sangat nak join setiap aktiviti komuniti yang di anjurkan oleh utarafm bergabung dengan komuniti lain. Aku akui kelemahan aku. Bukan aku tidak mau join tapi aku ni setakat naik bas jer pastu masa aktiviti di lakukan kebetulan aku memang ada program lain. Kalau aku free pun aku tak dapat join juga sebab aku ni memang selalu di landa masalah kekeringan duit. Dah la makan maggi ja, untuk berjimat.... ahahahahah.. Gini la kalau banyak tanggungan ni kan. Keluarga di kampung dgn adik-adik yang masih belajar. Bukan kedekut.. hahahahahahah. Itulah, siapa suruh aku jadi anak sulung pastu sorang ja anak lelaki. Nasib baik juga lah ada rakan Dj yang memahami masalah aku sering kali tidak dapat join kalau ada aktiviti.

   Dia cakap, tidak mengapa kalau tidak dapat join sebab kita ni pun bertugas sebagai dj sukarela ja dan sukarela juga a mau ikut ka atau tidak. Jadi, ko istidi saja tuan... Dj tu cakap... heheheheheh....

   Lepas peristiwa aku ketahui yang ada di antara rakan dj tidak berpuas hati dengan aku dan peristiwa aku tersalah menuduh orang tu, aku da jarang onair di utarafm sebabnya aku menubuhkan Sapsai.Fm radio online aku sendiri bagi mengelakkan masalah yang lebih besar dan memberi laluan kepada dj-dj mantap yang lain untuk onair. Secara jujurnya aku menubuhkan Sapsai.Fm pada 15/09/2010 atas bantuan Dj Ligong (Onlinefm). Beliau la yang telah mengajar aku bagaimana cara untuk membuat radio online ni...

   Kemudian yang lain-lain tu aku usaha sendiri. heheheheheheh. Cerita mengenai Sapsai.fm ni pun tidak kurang hebatnya juga. Pada awal penubuhan aku hanya ada seorang pendengar iaitu diri aku sediri... Aku jugak yang onair... aku juga pendengar selama beberapa hari.... hahahahahahah... kerja gilak kan. kemudian selepas itu aku promosikan radio aku kepada puteri bunian dan juga ayiespark (zuhairi abd hamid). bertambah la pendegar aku menjadi 3 orang termasuk aku sendiri.... ahahahahahahahah....

   Bermula dari mereka berdua, sapsaifm mula berkembang kepada rakan-rakan lain seperti Gadis Misteri, Atie Oronyo, Haizum, Sue Lala, Ayang Donk, Kodut dan ramai lagi. (penat mau taip nama kamu satu-satu. Heheheheh) Setiap hari makin ramai yang mengenali sapsaifm hasil dari bantuan promosi dari rakan-rakan lain. Selepas itu muncul 1 lagi masalah baru. Oleh kerana pendengar kian bertambah setiap hari, server radio online sapsaifm yang free mempunyai masalah iaitu ramai mengadu tidak dapat mendengar namun hasil pengalaman aku, kawan-kawan kita ni akhirnya berjaya juga mendengar lagu-lagu yang di putarkan.

   Waktu itu aku seorang ja Dj yang bertugas kamudian Dj ayie aku tarik masuk walaupun pada awalnya Dj ayie kita ni sekadar menaip ja tidak becakap... hehehehehhe.. alhamdulilah sekarang ni Dj Ayie sudah petah berkata-kata. cheewaaa.. Ngam bro. Kemudia selepas itu, masuk pulak Dj izo yang setia dengan lagu-lagu undergorund nya berentak metal.... hehehehehhehe. Dia mula-mula masuk pun memang banyak diam jugak.... Ahahahahahah.. ayat yang selalu keluar dari mulut di izo ialah 'aku masih kapar-kapar ni jadi kamu bertenang dan layan saja arrr'.

   Selepas itu, Dj danial meng 'offerkan; dirinya untuk menjadi dj sukarela di sapsaifm. aku bagi dia peluang. Masa dia bertugas dari puku 6.30 pagi sehingga ke 8.00 pagi dia ni pun macam pak cik dia juga dj Ayie, Mula-mula pembabitan dia hanya mendiamkan diri jer tapi sekarang da ok sikit-sikit... Biasa la dia ni masih sekolah menengah lagi... heheheheh. Seterusnya Dj jinnakal pulak aku invite masuk jadi Dj di sapsaifm.... dia tidak payah cakap memang biasa sudah jadi dj di korut fm. Selepas itu satu revolusi berlaku.... hehehehehehe....

   Atas kemurahan hati Dj Rumput dan Fantasi Media yang melihat kesungguhan dan semangat aku, mereka telah menaja server radio sapsaifm. Jadi sudah tidak ada masalah dengan server sudah. pendengar pun tidak bagi complain tidak dapat dengar radio kerana server tajaan Fantasi Media siap dengan Auto Dj sekali... hehehehehe... kira 24 jam beroperasi. Kerana sebelum server sapsaifm di taja aku dan dj ayie mengorbankan liptop kami untuk memutarkan lagu-lagu 24 jam sehari kerana waktu itu tidak ada auto dj. nasib la liptop kami ni tahan... hahahahahaahah. Apapun terima kasih fantasi media.

   Selepas semuanya sudah menjadi agak stabi sedikit barulah muncul Dj bie yang mengofferkan diri untuk menjadi dj di sapsaifm. Katanya mau membantu bapanya la.... hehehehehhe... aku bagi peluang juga sebab aku respek dengan semangat dj bie. Alhamdulillah lama kelamahan Dj bie ok da dia on air... pada mulanya intonasi dj bie macam orang yang marah kalau on air.... wahahahahahah... Dan selepas itu dj mickey, dj is adee dan dj lurve pulak masuk sapsaifm.... hehehhehehe.. Selepas itu dj angel pulak masuk menjadi warga penyampai sapsaifm. Pada mula awal pembabitan dj angel kita ni spoil skit sebab lagu tak dengar sebaliknya sura dia bercakap di talifon yang dengar... ahahahahahahahah.. Tp sekarang ni dj angel sudah mantap beb.... hehehehhehehehe... Dj paling bungsu setakat ni ialah Dj rich. heheheheheh.. tapi dia kejap je lepas tu menghilangkan diri. Tidak sempat dengar suara dia onair pun... hahahahahaha.

   Sekarang, Sapsaifm di landa masalah yang baru pulak.... Masalah Server down merupakan masalah paling kritikal bagi setiap radio online kerana tanpa server radio tidak akan kedengaran... hehehehehe... Tapi sekarang ALHAMDULILAH sudah berjaya di perbaiki atas bantuan Fantasi Media. Cuma yang sedihnya Sapsaifm tidak ada lagu auto dj di sebabkan masalah teknikal dan masih dalam proses naik taraf jadi maksudnya terpaksa la aku guna cara dulu. Biarkan liptop hidup 24 jam supaya lagu tidak akan putus-putus di dengar. Jadi kalau ada algu tapi tiada dj bertugas harap kamu faham jalah arrr... Tapi tidak mengapa.... Rintangan dan cabaran itu merupakan satu langkah yang baik untuk mendapat sebuah kejayaan pada hari esok.... Akan aku hadapi dengan penuh sabar dan Tabah.

   Semangat dan usaha aku tidak akan berkubur sampai setakat di sini sahaja. Terima kasih kepada rakan-rakan DJ yang Memahami dan sporting, Terima kasih kepada kawan-kawan pendegar setia sapsaifm yang tidak jemu-jemu memberikan galakan dan semangat dan terima kasih kepada fantasi media kerana walaupun tanpa Auto Dj namun masih sudi memberi tajaan pada server Sapsaifm dan masih mampu di dengari oleh semua. Selepas ini kalau ada masalah baru, aku redah jerrr.... -1 kejayaan bermula dari seribu dugaan dan sejuta cabaran. Kalau aku jatuh tolong la pimpin aku dan kalau aku tidur tolong sedarkan aku....... sekiannnnn.... nanti aku update cerita lagi kalau ada yang baru... hehehehehehe

15 ulasan:

  1. panjangnya entry ko nie bro, xlarat nak baca :)
    suda follow blog nie jugak

    BalasPadam
  2. tahniah tuan, hebat sekali perjalanan tuan hingga sampai kesini. saya akan terus menjejaki rakan rakan penyampai yang sudah kurang bersama utarafm, apa lagi tuan selaku penyampai saya bebagai pendenger dan peminat pun sedikit paranoid, apa pun teruskan usaha tuan, saya MBJB sapsai & bengkokak saya anggap sebagai anak syarikat utarafm.

    BalasPadam
  3. betta sp: terima kasih bro...

    tuan wanali: terima kasih tuan sebab sentiasa sapot tuan.... dsan terima kasih juga tuan sebab bagi kata-kata semangat.

    BalasPadam
  4. teruskan usaha broo..keep up sapsaifm..cerita sama tapi tak serupa..

    p/s
    belajar dan terus belajar..

    BalasPadam
  5. terima kasih tuan dj ligong.... terima kasih atas tunjuk ajar..

    BalasPadam
  6. apa2 pun terima kasih semuanya..dan semoga maju terus kehadapan yang penting pangalaman dan cara berkomunikasi dengan orang ramai paling penting..kc lulusss sja..

    BalasPadam
  7. Salam bro...hehehe..sya da add kamu ni..bha jum la kita saling tinjau meninjau blog kita ..ni lg blog sya add tau.. http://paraglidingsandakan.blogspot.com

    BalasPadam
  8. panjang entry lu ni bro.. gua tak baca pun.. gua baca depan2 je..

    buat la perenggan.. satu perenggan 3 4 5 ayat je.. ni panjang sangat.. haha

    baru gua tau ada radio on9

    BalasPadam
  9. panjang gila entry ni.... nasibla aku pandai baca laju-laju hehehe... all the best dan gud luck Teh! Tahniah kerana suda mencapai sejauh ini....

    BalasPadam
  10. check PAGES..MYredEYE...Xlengkap...sorry..check blog member MYredEYE yang lain..

    BalasPadam
  11. uitt panjang sanagt bro n3 kau nie apa2 pun kau kena buat pendik sikit baru lah..angah baca sikit jer ..hehehehe

    BalasPadam
  12. waa... panjangnya story... hihihi.. penat suda mata ku.. huhu

    BalasPadam
  13. heheheheheheh..... aku saja bagi entry panjang2 supaya korang rajin membaca... Kan membaca amalam mulia.... hehehehehehe.... Apapun terima kasih kepada yang sudi beri komen erk.....

    BalasPadam